מצווה לנקום דם בזמן הזה? // הרב אפרים זלמנוביץ

הרב אפרים זלמנוביץ 1 Comment on מצווה לנקום דם בזמן הזה? // הרב אפרים זלמנוביץ
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אלה הרוצחים כדי לחזק אחיזתנו בארץ, טועים טעות חמורה. ההיפך הוא הנכון. כל מעשה רציחה מערער את זכותנו ההיסטורית על ארץ ישראל. אין זה משנה אם מדובר ברצח הנובע משנאה או מקנאה או מאהבה. מניעיו של הרוצח יהיו אשר יהיו, פוגעים קשות בשיבת ציון ובהקמת חברה אידיאלית.

אין זה משנה אם הנרצח הוא תינוק ערבי או נערה יהודיה תמימה או אפילו ראש ממשלה. רצח הוא רצח. אפילו רוצח בשגגה אין לו כפרה אלא על ידי חינוך מחדש. לכן, יש להיזהר מלשפוך דם של מי שנברא בצלם. יהודי או ערבי, צדיק או רשע. אפילו מחבל אם נעצר, אין להרוג אותו ללא משפט צדק. ככל שרמתנו המוסרית תעלה, קדושת הארץ תתחזק ואחיזתנו בארץ רק תגבר ותתפשט. וחלילה להפך. לכן, מדינת היהודים חייבת לעשות כל שיש לאל ידה, למנוע רציחות.

אמרה התורה "והיו אלה לכם לחקת משפט לדורותיכם בכל מושבותיכם. כל מכה נפש לפי עדים ירצח את הרוצח… ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות כי מות יומת…. ולא תחניפו את הארץ אשר אתם בה, כי הדם הוא יחניף את הארץ ולארץ לא יכופר לדם אשר שופך בה כי אם בדם שופכו ולא תטמא את הארץ אשר אתם יושבים בה, אשר אני שוכן בתוכה כי אני ה' שוכן בתוך בני ישראל" (במדבר ל"ה) בהכרזה זו תולה אבינו מלכנו בורא הארצות כולן שארץ הקודש איננה יכולה להכיל רוצחים. כאן חידש ה' את יסוד מעלת האדם ותלה בו את ירושת הארץ וברכתה (רש"ר). אחיזתנו בארץ, שגשוגה ופיתוחה תלויה ברמה המוסרית של החברה הישראלית. ייחודנו היא הערובה לבטחוננו. ככתוב (ויקרא כ"ו) "אם בחוקותי תלכוואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם. ונתתי גשמיכם בעתם ונתנה הארץ יבולה… וישבתם לבטח בארצכם. ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד…וחרב לא תעבור בארצכם".

הגר"ח קניבסקי אמר: החובה שלנו היא לעשות מה שציוונו הבורא לנקום ברוצח ולהעמידו למשפט ולהחמיר עליו שנאמר "ולא תחניפו את הארץ… ולארץ לא יכפר לדם אשר שפך בה כי אם בדם שפכו" (חשוקי חמד בכורות כ"ו א).

שו"ת צמח צדק הקדמון: גם בזמן הזה יש מצוה על גואל הדם לנקום ברוצח ולהעמידו למשפט. ובית דין כופין אותו על כך, וגם צריך להוציא ממון כדי לקיים המצווה (סי' קי"א הו"ד בפתחי תשובה חו"מ סי' תכו סק"א).

מעשה שהיה בתימן, בנכרי שירה למוות ביהודי, ובית המשפט שם פסק או שאבי הנרצח שהוא גואל הדם יקח כופר תמורת הנפש או שימצה את הדין עם הרוצח וימיתו. פסק שם הרב צמח צדק שאסור לוותר וחייבים להמית את הרוצח ולא יקבל כופר. אין כפרה לרוצח אלא דמו בראשו או אז יתקיים הפסוק "ולא תחניפו את הארץ".

הרב אפרים זלמנוביץ הוא הרב של מזכרת בתיה



1 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    איפה הראיה שכל זה הוא גם לגבי גוי?
    איפה הראיה שלגוי יש גם צלם אלוקים?
    כל הדברים הללו נכונים כאשר מדובר בין יהודי ליהודי.
    מי שאומר שמדובר גם על גוי עליו ההוכחה.
    כי על ישראל נאמר "אתם קרויים אדם",לישראל יש צלם אדם.
    איפה כתוב שגם לגויים?
    אומות העולם הם מבני קין שהוא מהנחש הקדמוני.
    ורק אם הם שומרים 7 מצוות בני נח,אזי יש להם מעלות מסוימות של אדם.